perjantai 27. heinäkuuta 2012

Teidentukko

Se olis nyt kesän reissu tehty perheen kera. Vuokrasimme askarin ja kiertelimme pitkin pohojanmaata. Eka pysähdys oli Raahessa Pattijoen Veteraanimajalla, kaverit olivat vuokranneet sen viikonlopuksi. Ilma oli kylmä vaikka kuvista voisi muuta päätellä...

Seuraava etappi oli Kalajoki ja hiekkasärkät. Kuvassa oleva vanha talo on Santaholman sahanjohtajan rakennuttama huvila, Havula. Kannattaa käydä tutustumassa, jos tuolla päin liikkuu.

Kalajoelta kurvasimme Pietarsaareen ja siellä oli minun suosikkikohde Aspegrenin puutarha. "Aspegrenin puutarhat on entisöity vanhojen suunnitelmien ja dokumenttien mukaisiksi. Viljelmiä hoidetaan luonnonmukaisin menetelmin."

Tämä ihana kukka on vailla nimeä, osaako joku nimetä tämän? Puutarhan hoitaja sanoi, että ei tiedä suomenkielistä nimeä, vapaasti ruotsista käännettynä nimi on yön kynttilä.

Paikka oli mielenkiintoinen ja siellä minulla olisi kulunut aika kauemminkin... Matka jatkui tästä meidän aina takuuvarmaan käyntikohteeseen Vaasaan. Ja vihdoinkin ilmat alkoivat suosia, Vaasassa pistäydyimme Tropiclandiassa eka kerran.

Vaasasta menimme Tuuriin, Keskisen Vesan valtakuntaan :) Olisimme halunneet yöpyä Tuurin caravan-alueella mutta se oli ihan täynnä, porukkaa oli ihan valtaisasti liikkeellä! Onneksi, sillä löysimme ihastuttavan leirintäpaikan, Sepänniemen lomakylän. Seuraavana päivänä kävimme kaupoilla ja tenavat miljoonativolissa.

Reissussa olimme viisi vuorokautta ja voin sanoa, että aina ei hermo levännyt, mukana kun oli kolme melkein murkkuikäistä lasta... :)

Nyt ollaan kotona ja toivotan teille hyvää viikonloppua!

1. Ensi vierailulla. Lähialueella olet liikkunut. Havula on katsastamatta, mutta on suunnitelmissa tälle kesälle. Kiertelen nyt näitä vanhoista taloista kertovia blogeja ja mietiskelisin alkaisinko tallentaa oman unelmani myös blogimuodossa. Minun unelmatalo on v.1928 rakennettu mansardikattoinen huvila, kesäpaikka jonka olen omistanut nyt 2,5kk ja olen kyllä rakastunut taloon...
    Hyvää kesänjatkoa. Tulen toistekkin!
    T.Tiina

1. Paljon olette nähneet ja kokeneet upeita kohteita, vanhat huvilat ovat suosikki nähtävyyksiäni samoin kuin puutarharhat ovat aina kiehtovia kohteita. Itse olen ainoastaan muutamassa tänä kesänä käynyt. Olisin veikannut tuon keltaisen pensashanhikiksi:)
      Yön kynttilä on kaunis nimi!

Mukavan leppoista viikonloppua!:)

2. Tiiina: Kiitos. Oi, kuulostaa kyllä ihanalle kesäpaikkasi!

Sirkka: Vanhat huvilat ja puutarhat ovat minunkin suosikkeja, kaksi nuorinta lasta ei ole aina niin kiinnostuneita niistä :)

2. Ihanalta reissunne kuulostaa! Mielenkiintoisissa paikoissa olette käyneet ja kuvatkin ovat postauksessasi niin upeita!
    Mukavaa viikonloppua!

3. ihanan kuuloinen reissu, monta paikkaa, jossa haluaisin käydä. Kalajoella olen ollut viimeksi pikkulapsena.

1. Meillä tulee Kalajoella käytyä joka kesä, kun on niin lähellä :)

4. No vaikka hermo ei aina levännyt, niin ainakin näitte kaikkea kivaa! Tuo uimakuva on ihana :-)) Taisitte viidessä päivässä nähdä enemmän kuin me 2.5 viikossa!

1. Täytyy sanoa, että tuo puutarha oli minun suosikkikohteitani :) Siellä kannattaa köydä, jos tuollapäin liikkuu!

5. Mukavan oloinen matka. Kaikissa muissa paikoissa olen käynyt ja käyn uudestaankin ja hyvin mielelläni, paitsi siellä Keskisen paratiisissa. Sinne en ole vielä koskaan matkannut. johtuu kait siitä, että karsastan kauppapaikkoja ja ruuhkia, eikä siellä taida olla mitään tälläiseen vanhaan makuun.
    Pietarsaari on ihan lempparipaikkoja, eilenkin olimme siellä veneellä. Kävely kaupungilla ja jätskit puutarhassa, ihanaa.

1. Pietarsaari oli kyllä kiva paikka, ainakin minusta, tenavat olivat vähän erimieltä :) Ja Keskisellä käytiin, kun siellä oli se miljoonativoli, tenavat kävivät siellä. Eihän se mikään halpa paikka edes ole, pitää olla hyvin hintatietoinen...

6. Täytyypä joskus tutustua tuohon puutarhaan jos siellä päin liikkuu, puutarhakohteet on mielenkiintoisia!

7. Havulan pihalla kävin viime kesänä, mutta se oli suljettu.
    Aspegrenilla käyn pari kertaa vuodessa, se on tosi kaunis paikka.
    Olisitte jarrutelleet ja käyneet meilläkin, eläinpuistolla ja museokylässä ennen Kokkolaa... Seuraavan kerran muista poiketa!